Světový týden informovanosti o soli 2019

Světový týden informovanosti o soli 2019
 
 
Hygienická stanice hlavního města Prahy upozorňuje, že odstartovala celosvětová týdenní kampaň World Salt Awareness Week 4. – 11. 3. 2019. 
 
 
Cílem celosvětové kampaně je upozornit na nadměrnou konzumaci soli v potravě a na negativní vliv této spotřeby na zdraví dětí i dospělých. Letošním cílem je omezit konzumaci skryté soli.
 

 
Sůl je pro lidský organismus nepostradatelná, ale současně platí, že její nadměrný přísun je velkým zdravotním rizikem. V současné době se za optimální denní příjem soli pro dospělého člověka považuje 5 g, pro děti ještě méně. Množství 5 g soli naplní čajovou lžičku. Z tohoto množství jen část může být použita k osolení jídel či být viditelná na povrchu potravin, neboť do 5 g musí být započítána i ta část, která je již skryta v potravinách jako jejich technologicky nezbytná součást. Letošní kampaň nás vybízí: Zaměřme svou pozornost na tuto skrytou sůl. Výrobci mnohdy její množství přehánějí. Zaměřme pozornost na skrytou sůl, tlačme na výrobce i kuchaře v restauracích.
 
 
 
 
Skutečná spotřeba soli v Česku, bohužel, vysoko překračuje doporučenou hranici. Spotřeba soli je až trojnásobně vysoká. Důsledkem vyšší konzumace soli je vyšší krevní tlak, jenž má za následek zvýšený výskyt onemocnění srdce a velkých cév, a tedy vyšší nemocnost a předčasnou úmrtnost z těchto příčin. Vyšší obsah soli v potravě přispívá i ke vzniku onemocnění ledvin (např. ledvinové kameny) a osteoporózy. Zprostředkovaně podporuje i rozvoj obezity, neboť slaná chuť jídla vyvolává žízeň a zároveň podporuje oblibu sladkých nápojů, po nichž se objevuje chuť na slané, čímž vlastně vzniká začarovaný kruh. Bohužel všechna tato rizika se týkají v Česku i dětské populace.
 
Je tedy třeba výrazně snížit objem konzumované soli. Cestou, jak toho dosáhnout, aniž by změna byla vnímána negativně, je pozvolné snižování obsahu soli a ovlivňování chuti pokrmů neslanými kořenícími přísadami. K tomu pomáhá:
 

·       Postupně míň solit při přípravě pokrmů

·       Nahrazovat sůl bylinkami čerstvými či sušenými, či neslaným kořením, cibulí, česnekem

·       Nedosolovat na talíři a odstranit sůl a další dochucovadla ze stolu

·       Omezovat nákup a konzumaci polotovarů, pokud lze, vařit ze základních surovin doma

·       Omezovat konzumaci slaných potravin – tvrdých sýrů, salámů a dalších potravin, upravovaných uzením, oliv a slaných zeleninových a rybích

        konzerv, instantních polévek, nudlí a dalších pokrmů, ostatních konzervovaných potravin, marinád apod.

·       Nekupovat takové potraviny, na kterých je sůl vidět: pečivo, preclíky, chipsy, tyčinky…

·       Dětem slané pochutiny nenabízet vůbec

 

 

  Je čas na akci! Omezme příjem soli na 5 g/den!

 
 
 
 
V Praze 4. 3. 2019
 
 
MUDr. Danuše Antošová
odborný rada podpory zdraví a zdravotní politiky
Kancelář ředitele HSHMP
 
 
Zdroje:
  • http://www.worldactiononsalt.com/awarenessweek/world-salt-awareness-week-2019/
  • www.worldactiononsalt.com
  • http://www.mednews.cz/cz/aktuality/21640/salt-awareness-week-4-10-3-2019-nemocnice-na-bulovce-se-pripojuje-ke-kampani-proti-nadmernemu-soleni
  • https://www.paho.org/
  • www.mene-solit.cz