Hygienická stanice hlavního města Prahy (dále jen HSHMP) jako správní úřad realizuje státní zdravotní dozor (dále jen SZD) na území 22 správních obvodů; vzhledem k potřebám operativnosti pak prostřednictvím jednotlivých poboček, které jsou rozmístěny na území hlavního města Prahy (sídlo a 6 poboček). Předkládaná zpráva obsahuje výsledky činnosti odboru hygieny práce (dále jen HP) za rok 2018.
V roce 2018 se odbor HP zabýval, stejně jako v předchozích letech, ochranou zdraví v souvislosti s výkonem práce, vlivem a důsledky pracovní činnosti a pracovních podmínek na zdraví pracovníků. Nadále tak zůstala prioritou prevence vzniku profesionálních onemocnění, poškození zdraví z práce, dlouhodobé udržení zdravotní způsobilosti k práci a kvality pracovního života.
Zásadní odbornou činností byl výkon SZD na území Prahy vykonávaný dle zákona č. 255/2012 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů ; kontrola dodržování daného legislativního rámce pro tuto oblast (zejména pak zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 258/2000 Sb.), zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů a nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů.
Preventivní dozor (plnění funkce dotčeného správního orgánu) zahrnoval především posuzování předkládané projektové dokumentace – jejího souladu s požadavky dotčené legislativy na ochranu zdraví, vydávání stanovisek na území Prahy (pro nové stavby či rekonstrukce, změny užívání objektů, nové technologie, zkušební provozy) a kolaudace. Tyto úkoly byly plněny zejména v součinnosti se stavebními úřady a dalšími dotčenými orgány státní správy.
Běžný hygienický dozor byl realizován podle plánu kontrolní činnosti na rok 2018 a v souladu s celostátními a krajskými prioritami. Vykonávaná kontrolní činnost pak byla na pracovištích zaměřena na dodržování zákonných požadavků platného legislativního rámce souvisejícího s ochranou zdraví při výkonu pracovní činnosti, kontrolu plnění povinností k ochraně veřejného zdraví (např. ergonomické provedení pracovišť, osvětlení, větrání, mikroklimatické podmínky, dodržování hygienických limitů pro fyzikální faktory, chemické škodliviny a prach v pracovním prostředí, dodržování zásad pro práce s biologickými činiteli, limitů pro fyzickou zátěž atd.). Vedle odborného dohledu na pracovištích bylo kontrolováno zajištění pracovnělékařských služeb (dále jen PLS). V rámci tohoto úkolu byly posuzovány předkládané návrhy (oznámení) zaměstnavatelů podle § 37 zákona č. 258/2000 Sb., o zařazení prací do příslušných kategorií; určení rizikových prací – včetně vydání rozhodnutí. Dále byl SZD realizován v oblasti ochrany zdraví při nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi, byly projednávány texty pravidel pro nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi, proběhly kontroly provozů dle zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi.
Nedílnou součástí odborné činnosti pak bylo ověřování podmínek práce, a to na základě požadavků určených pracovnělékařských pracovišť, jako jednoho z podkladů pro účely posuzování resp. ohlášení nemoci z povolání či ohrožení nemocí z povolání (dále jen NzP). Realizována byla i celá řada dalších odborných činností, uvedených v následujícím tabelárním přehledu a komentářích.
Předkládaná zpráva o činnosti OOVZ v oblasti ochrany zdraví při práci byla vypracována v souladu s materiálem MZ ČR „Zásady a kritéria ke zpracování podkladů pro zprávu o činnosti OOVZ v oblasti ochrany zdraví při práci“ zaslané HSHMP dne 22. 1. 2019.
Kontrolní a další odborná činnost zaměstnanců odboru HP, uskutečněná ve sledovaném období, je uvedena v následujícím tabelárním přehledu. K jednotlivým tabulkám je připojen komentář.
Tabulka č. 1 – Kontroly v rámci SZD a některé další činnosti v náplni odboru HP (podle kódů z číselníku KaPr – druh kontroly)
SZD byl na pracovištích zaměřen na dodržování požadavků stanovených právními předpisy (nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů; zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci) na ochranu zdraví – zejména požadavky na stanovení provedení pracovišť, osvětlení, větrání, vyhovující mikroklimatické podmínky, dodržování hygienických limitů pro fyzikální faktory, chemické škodliviny a prach v pracovním prostředí, limitů pro fyzickou zátěž, dodržování ergonomických požadavků pro pracovní místo, vybavení provozoven odpovídajícím sanitárním a pomocným zařízením, zásobování pracovišť vodou. Byla realizovaná kontrola plnění povinností dle § 40 zákona č. 258/2000 Sb.
Byly posuzovány resp. ověřovány předkládané návrhy (oznámení) zaměstnavatelů (nových i stávajících) podle § 37 zákona č. 258/2000 Sb. ve věci zařazení prací do příslušných kategorií; určení rizikových prací – včetně vydání rozhodnutí.
V průběhu roku 2018 bylo evidováno a řešeno na odboru HP celkem 111 podnětů: * 25 podnětů oprávněných nebo částečně oprávněných; * 62 podnětů neoprávněných; * 24 podnětů bylo pro věcnou nepříslušnost postoupeno jinému úřadu,
Tabulka č. 2 – Počet kontrol podle náplně kontroly (odpovídá Metodice kontrolních plánů)
Celkem bylo provedeno 1586 kontrol dle náplně kontroly. Náplň kontrol byla volena v souladu s celostátními a krajskými prioritami. V rámci kontrol byla provedena validace a inventarizace dat v IS KaPr, která je prováděna průběžně u všech kontrolovaných subjektů; rovněž jsou z registru odstraňovány provozovny se zaniklým subjektem. Kontroly byly zaměřeny na pracovní podmínky, zajištění opatření na ochranu zdraví včetně OOPP a PLS včetně provedení lékařských prohlídek u pracovníků nejen v riziku. Celkem bylo provedeno 705 kontrol prací kategorie 2. až 4. kategorie.
Dále byl na pracovištích zjišťován výskyt chemických látek a směsí. V případě výskytu chemických látek a směsí je prováděna kontrola plnění povinností daných ustanovením § 44a zákona č. 258/2000 Sb., podle jejich zařazení a kvalifikace, zajištění zdroje tekoucí pitné vody umožňující poskytnutí předlékařské pomoci při potřísnění (oplach těla, výplach oka) v souladu s požadavky nařízení vlády č. 361/20007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů. Cílené kontroly byly provedeny u subjektů: drogerie (Klasifikace ekonomických činností (dále jen CZ NACE) 47.75[ZJ1])), čerpací stanice pohonných hmot (CZ NACE 47.30), úklidové firmy (CZ NACE 81.2), školská zařízení (CZ NACE 85), výzkumné ústavy (CZ NACE 72), lékárny (CZ NACE 47.73) a velké obchodní řetězce (CZ NACE 47.2) apod.
V rámci krajských priorit HSHMP provedla celkem 112 kontrol:
Práce v průmyslových prádelnách:
Náplní bylo prověření pracovních podmínek zaměstnanců v uvedených provozovnách, poskytujících komplexní či vybrané služby v oblasti praní a čištění textilií, mandlování, žehlení, napařování a tvarování, příp. apretace, impregnace aj. (nové technologické postupy, změny v obsluze strojů, aplikace nových pracích, čistících a dalších přípravků). Kontrolující se v provozovnách zaměřili na správné a řádné zhodnocení rizikových faktorů zaměstnavatelem včetně dodržování minimálních opatření k ochraně zdraví zaměstnanců, způsob zajištění pracovně lékařských služeb, povinnosti zaměstnavatelů v oblasti nakládání s chemickými látkami, zhodnocení mikroklimatických podmínek na pracovištích a také kontrolu zázemí pro zaměstnance včetně vybavení zaměstnanců odpovídajícími OOPP. Ve většině kontrolovaných provozoven byly práce zařazeny do kategorie druhé nerizikové. Nejčastěji byly zaměstnavatelem zařazeny práce do této kategorie s ohledem na faktory fyzická zátěž a pracovní poloha, případně oba faktory současně. Zbývající provozovny byly zařazeny do kategorie první. V jedné provozovně bylo nařízeno objektivizovat faktory pracovního prostředí k určení přesné míry zátěže, ve třech provozovnách chyběla dokumentace hodnocení rizik. Zaměstnavatelům bylo uloženo zajistit zpracování hodnocení a kategorizaci prací a následně dodatečně doložit ve stanoveném termínu. V rámci povinnosti zaměstnavatelů při nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi bylo zjištěno, že někteří zaměstnavatelé nemají zpracována písemná pravidla pro nakládání s chemickými látkami, tato pravidla neměli dostupná na pracovišti. Zaměstnavatelům bylo nařízeno zpracovat tato pravidla a mít je umístěná na pracovišti. V případech kdy se pracuje s chemickými látkami, bylo k dispozici lokální odsávání. Osobní ochranné pracovní pomůcky na většině kontrolovaných provozoven byly k dispozici, jednalo se především o ochranné oděvy (košile, trika, kalhoty) případně bezpečnostní obuv a ochranné rukavice. Na některých pracovištích byly k dispozici ochranné krémy a mycí potřeby.
Foto č. 1: ilustrační obrázek
Zdroj: pixabay.com
Tabulka č. 3 – Počet rozhodnutí v rámci SZD
* Podle zákona č. 258/2000 Sb. § 82 odst. 2 písm. n[JF2]) – hygienický limit faktoru pracovních podmínek, § 84 odst. 1 písm. b) – zákazy činností, , podle § 84 odst. 1 písm. m) – zákazy provozu zdroje hluku, vibrací nebo neionizujícího záření, podle § 84 odst. 1 písm. r) – uzavření provozovny, podle § 84 odst. 1 písm. s) – opatření k ochraně zdraví při práci, podle § 84 odst. 1) písm. t) – stanovení přísnějších nejvyšších přípustných hodnot a podle § 84 odst. 1 písm. w) – nařízení mimořádných lékařských prohlídek nebyla vydána žádná rozhodnutí.
V roce 2018 bylo vydáno 134 rozhodnutí. Z naprosté většiny (129) byla vydána rozhodnutí podle § 82 odst. 2 písm. c), d), e), f) zákona č. 258/2000 Sb. n[JF3]). V pěti případech bylo uloženo určení a měření faktorů životních a pracovních podmínek ke zjištění, zda není ohroženo veřejné zdraví nebo určení příčiny poškození zdraví anebo k objektivizaci skutečné míry zátěže, která má nebo může mít vliv na zdraví zaměstnance podle § 84 odst. 1 písm. p) zákona č. 258/2000 Sb., a to formou příkazu. Rozhodnutí nařizovala zařazování nových prací do rizikových kategorií (zpravidla do 3. kategorie), méně pak vyřazování prací z rizikových prací a aktualizaci kategorizace prací. Největší nedostatky v dodávaných podkladech jsou v objektivizaci faktorů pracovního prostředí – doložení měření faktorů pracovního prostředí (zejména lokální svalová zátěž, celková fyzická zátěž, pracovní poloha, hluk, vibrace, prach). Proti žádnému rozhodnutí nebylo podáno odvolání ani nebylo zrušeno autoremedurou.
Tabulka č. 4 – Sankce a pokuty (vč. přestupků) udělené v oblasti ochrany zdraví při práci
Všechny pokuty byly uloženy v příkazních řízeních. Jednalo se o porušení následujících povinností: – zaměstnavatel nezajistil provedení pracovnělékařské prohlídky (porušení povinnosti podle § 92h odst. 7 písm. b) zákona č. 258/2000 Sb.) – 15 000 Kč. – zaměstnavatel nepředložil protokoly o měření nebo vyšetření rozhodujících faktorů pracovních podmínek (porušení povinnosti podle § 92h odst. 1 písm. b) zákona č. 258/2000 Sb.) – 5 000 Kč. – zaměstnavatel nezajistil dostatečnou výměnu vzduchu přirozeným, nuceným ani kombinovaným větráním na pracovišti (porušení povinnosti podle § 92h odst. 3 Písm. a) zákona č. 258/2000 Sb.) – 10 000 Kč. – zaměstnavatel nezajistil na pracovištích dodržení mikroklimatických podmínek – minimální povolené teploty na pracovišti (porušení povinnosti podle § 92h odst. 3 písm. d) zákona č. 258/2000 Sb.) – 50 000 Kč. – zaměstnavatel nezajistil pravidelnou údržbu, úklid a čištění pracovišť (porušení povinnosti podle § 92h odst. 3 písm. a) zákona č. 258/2000 Sb.) – 15 000 Kč. – zaměstnavatel nezajistil, aby pracoviště recepce odpovídalo stanoveným hygienickým požadavkům (porušení povinnosti podle § 92h odst. 3 písm. a) zákona č. 258/2000 Sb.) – 15 000 Kč.
Proti jednomu příkazu byl podán odpor, v současné době probíhá správní řízení.
Tabulka č. 5 – Kontrola zajištění pracovnělékařských služeb (PLS)
Bylo provedeno celkem 735 kontrol u zaměstnavatelů zaměřených na zajištění PLS. Lze konstatovat, že přes 95 % kontrolovaných zaměstnavatelů má PLS zajištěny v plném rozsahu (tj. např. vedou dokumentaci o pravidelných dohledech, mají uzavřené písemné smlouvy, jsou k dispozici i lékařské posudky o zdravotní způsobilosti). Za nezajištění PLS byla uložena 1 pokuta ve výši 15 000 Kč. Nedostatky se vyskytly u žádostí k provedení pracovně lékařských prohlídek, většinou chyběly rizikové faktory vyjádřené kategorií.
Tabulka č. 6 – Činnost KHS podle § 44a a § 44b zákona č. 258/2000 Sb.
Zkoušce odborné způsobilostipro nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi se v roce 2018 podrobilo 11 osob a bylo vydáno zároveň 11 osvědčení. Projednáno bylo 585 písemných pravidel o bezpečnosti, ochraně zdraví a ochraně životního prostředí při práci s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi. Kurzy pro osoby přihlášené ke zkoušce odborné způsobilosti nebyly realizovány – žádný z přihlášených osob nepožadoval realizaci kurzu.
Tabulka č. 7 – Preventivní dozor – stanoviska a vyjádření podle § 77 zákona č. 258/2000 Sb., v oboru hygieny práce a pracovního lékařství
V roce 2018 bylo vydáno celkem 2428 stanovisek. Oproti roku 2017 došlo k nárůstu počtu vydaných stanovisek téměř o 20% (v roce 2017 vydáno 1971 stanovisek). Z celkového počtu stanovisek bylo vydáno 1206 k projektové dokumentaci, 768 ke kolaudacím a 454 bylo ostatních stanovisek. Převažovala stanoviska ke stavebnímu řízení. Celkem bylo vydáno 8 negativních stanovisek, přičemž 6 k projektové dokumentaci a 1 ke kolaudačnímu řízení a 1 v rámci ostatních stanovisek.
Odbor HP připravuje i dílčí stanoviska v rámci koordinace preventivního dozoru s ostatními odbory bylo vypracováno 370 dílčích vyjádření, která jsou započítána v kolonce Ostatní spolu se stanovisky k hlášení prací s azbestem.
Tabulka č. 8 – Personální zajištění výkonu kontrolní činnosti – odbor HP k 31. 12. 2018
V průběhu roku 2018 ukončilo služební nebo pracovní poměr na HSHMP 7 zaměstnanců odboru HP (na vlastní žádost, odchod do starobního důchodu, RD/MD apod.) a nově nastoupilo 5 zaměstnanců. Naplňování volných pozic je sice průběžné a výběrová řízení na uvolněné pozice jsou zahajována bezprostředně, přesto se nepodařilo naplnit všechna služební nebo pracovní místa, která jsou na HSHMP v odboru HP k dispozici.
Vzdělávání zaměstnanců odboru HP se uskutečňovalo průběžně v rámci konzultačních dnů pořádaných SZÚ Praha a Klinikou pracovního lékařství 1. LF VFN. Jednalo se i o řadu dalších odborných seminářů, které byly v roce 2018 pořádány. Významnou součástí vzdělávání zaměstnanců odboru HP byly semináře pořádané ve vlastní režii HSHMP a to zaměřené na oblast práva: seminář reflektující změny správního trestání v souvislosti s novým přestupkovým zákonem a novelou správního řádu (JUDr. Krýsa), interní seminář k problematice sankční činnosti na odboru HP (JUDr. Krýsa). Odbor HP organizoval výjezdní zasedání, na které byli přizváni zaměstnanci SZÚ (MUDr. Hlávková – NRL pro fyziologie práce, MUDr. Lipšová – podpora zdraví na pracovišti), dále byly interně zajištěny přednášky týkající se větrání o osvětlení.
Zaměstnanci odboru HP se podíleli na vzdělávacích aktivitách směrem k veřejnosti. Odborem HP byla realizována bezplatná přednáška pro veřejnost a to na téma problematika azbestu. V rámci specializačního vzdělávání bylo proškoleno 12 studentů v rámci praxe studentů 3. LF UK (bakalářský studijní obor Veřejné zdravotnictví), 2 studenti Přírodovědecké fakulty UK a 30 lékařů v rámci předatestační přípravy.
Žádosti o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím – 8 žádostí na odboru HP.
V Praze 7. 8. 2019
Zpracoval: tým odboru HP
Schválil: MUDr. Pavla Svrčinová, Ph.D., ředitelka sekce ochrany a podpory veřejného zdraví