Za činnosti epidemiologicky závažné, jinak také označované jako služby péče o tělo se podle § 19 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon č. 258/2000 Sb.) považují: provozování holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry, solária, kosmetických, masérských, regeneračních nebo rekondičních služeb a provozování činností, při níž je porušována integrita kůže.
Zřízení nové provozovny
Každá provozovna, v níž se má vykonávat některá ze služeb péče o tělo, musí být ke stanovenému účelu určena rozhodnutím stavebního úřadu. O konkrétních podmínkám případné změny v užívání je třeba se informovat na místně příslušném stavebním úřadu. K případné změně v užívání je vždy zapotřebí též souhlasné závazné stanovisko místně příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví – Hygienické stanice hlavního města Prahy (dále jen „HSHMP“), které osvědčuje, že příslušný prostor vyhovuje požadavkům právních předpisů v ochraně veřejného zdraví. Závazné stanovisko HSHMP slouží pak jako jeden z podkladů pro stavební úřad pro vydání souhlasu se změnou užívání, s provedením stavebních úprav a s následným užíváním prostoru jako provozovny péče o tělo.
Žádost o vydání závazného stanovisko HSHMP
V žádosti musí být uvedeny informace o žadateli a provozu:
- označení žadatele, adresa nebo sídlo firmy, IČ, kontaktní údaje (telefon, e-mail),
- adresa navrhované provozovny,
- počet pracovníků a doba pracovní činnosti v jednom pracovním dni (tam, kde není zajištěno přirozené osvětlení, nesmí pracovní doba pracovníka přesáhnout 4 hodiny v jednom pracovním dni),
- druh a rozsah poskytovaných služeb, podle živnostenského oprávnění: (např. holičství, kadeřnictví, masérské, rekondiční a regenerační služby apod.)
Součástí žádosti musí být zjednodušená projektová dokumentace s půdorysem a popisem uvedených prostor a jejich vybavení – zařizovacích předmětů. V technickém popisu je potřebné uvést:
- k jakému účelu byly dané prostory doposud využívány (poslední kolaudovaný stav),
- zda budou prováděny stavební úpravy, a pokud ano, tak tyto popsat,
- jak bude provozovna vypadat po úpravách, z jakých prostor bude sestávat, popis jednotlivých místností a jejich vybavení – povrchy podlah, velikost místností a způsob jejich využití,
- způsob osvětlení, větrání, vytápění všech místností provozovny,
- jakým způsobem je získávána pitná voda (např. městský vodovodní řad) a jakým způsobem je zajištěna teplá voda (např. centrální zásobování, zásobníkový ohřívač vody – boiler),
- vybavení zařizovacími předměty (umývadla, výlevka apod.), vybavení nábytkem, pracovní místa,
- umístění WC s předsíňkou a umývadlem, úklidové komory s výlevkou pro potřeby úklidu a způsob uložení úklidových a dezinfekčních prostředků,
- jak je zajištěno oddělené ukládání pracovního a civilního oděvu na provozovně.
Při rozšíření činností poskytovaných služeb ve stávající provozovně nebo při stavebních úpravách stávající provozovny je třeba se dotázat na místně příslušném stavebním úřadu ohledně potřeby změny v užívání. Při jakékoli významné změně činností v provozovně je však v každém případě nutné požádat HSHMP o změnu schváleného provozního řádu, a to ještě před touto změnou, pokud jde o rozšíření činnosti, včetně vnesení nových přístrojů k péči o tělo.
V případě provádění rozsáhlých stavebních úprav (demolice, zdění příček, celková rekonstrukce, apod.) je třeba doložit kompletní paré projektové dokumentace zpracované v souladu s požadavky zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, jejíž součástí bude rovněž vyhodnocení hluku ze stavební činnosti.
Provozní řád
V souladu s ustanovením § 21 odst. 3 a 4 zákona č. 258/2000 Sb. je povinností provozovatele činností epidemiologicky závažných vypracovat provozní a předložit jej HSHMP ke schválení, a to před zahájením činnosti. Schválený provozní řád se vyvěsí při zahájení činnosti v provozovně. Provozní řád je třeba změnit vždy při změně podmínek pro výkon činností epidemiologicky závažných. S provozním řádem je provozovatel povinen seznámit své zaměstnance a další osoby, které pracují na jejich pracovištích a zajistit a kontrolovat jeho dodržování.
V provozním řádu provozovatel uvede zejména:
- podmínky činnosti,
- použití strojů, přístrojů a dalších zařízení,
- zásady prevence vzniku infekčních a jiných onemocnění, ke kterým by mohlo dojít nesprávně poskytnutou službou, včetně podmínek dezinfekce a sterilizace,
- zásady osobní hygieny zaměstnanců a ochrany zdraví spotřebitele,
- způsob zacházení s prádlem a očisty prostředí provozovny.
Vzorový provozní řád je k dispozici zde.
Podmínky pro výkon činností epidemiologicky závažných
Všechny osoby, které vykonávají tyto činnosti, musí:
- mít zdravotní průkaz
- mít znalosti nutné k ochraně veřejného zdraví a
- dodržovat zásady osobní a provozní hygieny dle požadavků § 51 a § 52 vyhlášky č. 137/2004 Sb,. o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, ve znění pozdějších předpisů.
Znalosti nutné k ochraně veřejného zdraví:
a) požadavky na zdraví osob vykonávajících příslušnou činnost,
b) základní hygienické zásady při práci,
c) základy dezinfekce a sterilizace,
d) rané a kožní nákazy (základní znalosti o jejich epidemiologii a prevenci),
e) zacházení s prádlem a jeho ukládání,
f) pohlavní nákazy (základní znalosti o jejich epidemiologii a prevenci),
g) speciální hygienická problematika podle pracovní činnosti v rozsahu provozního řádu.
Dále jsou k výkonu činností epidemiologicky závažných stanoveny povinnost používat jen vodu pitnou, zabezpečit lékárničku první pomoci vybavenou podle charakteru poskytované služby.
Jakým otázkám je třeba věnovat zvýšenou pozornost:
- zajištění vybavení pracoviště úklidovou komorou s výlevkou s teplou a studenou vodou a nábytkem pro uložení úklidových pomůcek, nebo zajistit možnost využití centrální úklidové komory (pokud existuje v daném objektu),
- na pracovišti musí být zajištěno oddělené uložení pracovního a civilního oděvu osob vykonávajících činnosti epidemiologicky závažné,
- v každé provozní místnosti musí být instalováno umývadlo pro mytí rukou s pitnou vodou,
- pro pracovníky poskytující činnosti epidemiologicky závažné musí být k dispozici WC s předsíňkou vybavenou umývadlem s tekoucí pitnou vodou (do 5 pracovníků stačí jedno WC). WC pro klienty není povinné,
- plochy podlah musí být omyvatelné a dezinfikovatelné, ostatní vybavení rovněž musí umožňovat snadnou údržbu s použitím dezinfekčních prostředků.
Nejdůležitější právní a další předpisy týkající se provozoven, v nichž jsou vykonávány činnosti epidemiologicky závažných:
- zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů – zejména §§ 19, 20, 21, 22, 100,
- vyhláška č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, ve znění pozdějších předpisů – § 51, 52,
- nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů – zejména §§ 41, 42, 45, 46, 53, 54,
- Česká technická norma ČSN 73 4108 – Hygienická zařízení a šatny.
V Praze dne 27. 6. 2018
JUDr. Ivo Krýsa, Ph.D., LL.M.
ředitel odboru hygieny obecné a komunální
MUDr. Zuzana Peterková
vedoucí oddělení hygieny obecné a komunální
Přílohy: